Google Glass - a legelső teszt
2013. 07. 24.
Elsőként teszteltük Magyarországról a Google új okosszemüvegét. Az Egyesült Államokban hivatalosan 7 ezren használják, Európában azonban egyelőre csak néhányan. Egy ilyen teszt példánnyal találkozhattunk Amszterdamban, egy zárt körű bemutatón. Szubjektív élménybeszámoló következik.
Amint felvettem a pehelykönnyű, üveg nélküli szemüveget (tehát csak a keretet), azt sem tudtam, hova nézzek. Jobb felül egy kis, átlátszó képernyő jelent meg, de alig tudtam fókuszálni, hiszen én egyébként is szemüveges vagyok. Néhány másodperc kellett hozzá, hogy éles legyen a felirat. Konkrétan a pontos idő.
Egy erőteljesebb "Ok Glass" kimondásával tudtam életre kelteni a szemüvegbe épített számítógépet. A hangvezérlés meglepően jól működött, bár ezen a funkción már korábban elcsodálkodztam az Xperia telefonomban. Rögtön az jutott eszembe, hogy remekül meg lehet majd másokat viccelni, ha pl. Budapesten, a 6-os villamoson, más szemüvegének adok mindenféle utasításokat. Aztán arra gondoltam, hogy ez a poén még nagyon messze van.
A szemüvegbe épített számítógép legnagyobb előnye, hogy nem kell hozzá a kezünket hasznlni. Hanggal és kézmozdulatokkal lehet vezérelni /illetve lapozni a funkciók között. Megkérdeztem tőle, hogy hol van a legközelebbi Starbucks. Pillanatokon belül egy térképen mutatta merre kell menjek. Másnak azonban az Eiffel-torny magassága helyett hibaüzenetet adott ki. Pontosabban azt, hogy Amszterdamban nincs is Eiffel-torony.
Szóval előnye - a mobiltelefonokkal szemben-, hogy nincs sem a zsebben, sem a táskánkban, nem kell percenként elővenni. Az egyik legnagyobb hátránya pedig az, hogy irtó idétlenül néz ki. Az volt az érzésem, hogy biorobotot csinált belőlem. (Mondjuk én wireless headset-ektől is irtózom.) A másik hátránya pedig az egészségügyi félelmeim. De erről később.
Ki a célcsoport? A szemüvegesek? Mert nekik nyilván érkeznek majd a dipotriás lencsék. De hogy lehet rávenni a jó szeműeket, hogy viseljenek üveg nélküli keretet? Maximum úgy tudom elképzelni, hogy kapnak bele színezett lencséket , így a "glass"-ok remek napszemüveggé válhatnak. Kérdésemre azt a választ kaptam, hogy a gyártó elvileg már tárgyal a Ray-Ban-nel. Ha ez igaz, akkor a Google tényleg komolyan gondoltja a terméket és nem csak egy hipe-ról (vagy reklámról) van szó. Ez a film remekül bemutatja, mire képes a Glass.
Google keresés, Gmail, Google Maps, Google fordító és Hangout (azaz videócsevegés.) Teljes a spektrum. A fordító fejlesztése például abba az irányba halad, hogy képes legyen azonnal értelmezni, lefordítani és megjeleníteni szemünk előtt a hallott idegen nyelvű szöveget. Szerencsére az agyunkba még nem lát bele, szóval válszolni nem tud helyettünk (egyelőre).
A szemüveg 5 MPx-es képet és 720 p felbontású videót tud készíteni. Pontosan azt rögzíti, amit a viselője lát. Ezt is hangvezérléssel lehet elindítani és ilyenkor egy apró LED gyullad ki. A Google ezekkel magyarázza, miért nem lehet érszrevétlenül, illegális videókat készíteni (például egy moziban).
A fejünkön viselt kamera arra is jó, hogy élőben közvetítsük barátainknak, hogy pontosan mit is látunk és merre vagyunk. Ebben egy mikrofon és egy furcsa, úgynevezett csontrezgéses technikával működő hangszóró segít. Nem kell semmit a fülünkbe dugnunk, mégis halljuk a hangokat. Én ettől már megijedtem, csakúgy mint a szemem közvetlen közelében vibráló kijelzőtől és a halántékom mellett elhelyezkedő akkumulátortól. De lehet, hogy csak én aggodom túlságosan ezek miatt. (Mondjuk már túlléptem azon, hogy a nadrágzsebemben himbálódzó telefon túl közel van bizonyos szerveimhez...)
A bemutatót a holland Layar szervezte. Holland barátunk, az UwMerk!Waardig munkatársaként kaptam a meghívót. A Layar évek óta foglalkozik kiterjesztett valósággal. Korábban interaktív térképekkel kíséletezek, most pedig már a nyomtatványokon jelenítenek meg új tartalmakat mobiltelefonok, illetve tabletek segítségével. Ilyen új felület lehet ez a szemüveg is. Egyelőre azonban ezzel a technikával nézve élvezhetetlen. Ugyanis (egyelőre) csak a látóterem jobb felső saka a hasznos.
A Google Glass tehát egy nagyon izgalmas fejlesztés. Ami tényleg kiválthatja a mobiltelefonok folytonos izgatását. Nem egy kutatás készült arról, hogy sok embernél pótcselekvéssé vált a telefon tapogatása. Hogy az Apple okos órája vagy a Google szemüvege lesz sikeresebb, azt nem tudom. (Illetve a kérdés valószínűleg inkább az, hogy melyik lesz előbb sikeresebb.) Mindenesetre a funkció mellett gondolni kell a design-ra és a felhasználói élményre is, ami utóbbi esetében még kezdetleges. De valami azt súgja, hogy kezdhetjük megjegyezni az "ok glass" parancsot.
Kiss Norbert Ádám